Gama C-dur na gitarze

Posted on
nauka gry na gitarze Wrocław

Gama C-dur na gitarze - pierwsze ćwiczenie

Podstawową gamą, jaką uczymy się  na początku styczności z instrumentem jest gama C-dur naturalna, czyli skala jońska od dźwięku “c” (c d e^f g a h^c, gdzie “daszek” oznacza półton między dźwiękami gamy / stopniami skali jońskiej, czyli durowej naturalnej).

Zakładając, że skala jońska (jedna z podstawowych skal modalnych, odpowiedzialna za gamę durową naturalną) posiada półtony pomiędzy trzecim i czwartym stopniem oraz stopniem siódmym i ósmym, rozpoczynając jej budowę od dźwięku “c”, będziemy mieli po prostu dźwięki białych klawiszy, czyli gamę c d e f g a b c - C-dur naturalną.

Na gitarze - niestety 😉 - jeden i ten sam dźwięk można zagrać zwykle w kilku miejscach na gryfie i nie chodzi wcale o fakt, że podobnie jak na pianie, możemy zagrać dowolny dźwięk (np. “c”) w każdej z wielu oktaw. Tutaj często mamy możliwość zagrania tego samego dźwięku w tej samej oktawie (unison) w różnych miejscach na gitarze, na różnych progach różnych strun gitary. Warto o tym pamiętać ucząc się dźwięków gamy C-dur na gryfie.

Można posłużyć się rozmaitymi diagramami, jakie znajdziemy w internecie, jednak najlepszą moim zdaniem drogą do nauczenia się podstawowych dźwięków na gryfie gitary, jest zrozumienie budowy najbardziej podstawowej gamy w muzyce, czyli właśnie tej, o której mowa - gamy C-dur naturalnej, czyli skali jońskiej rozpoczętej od dźwięku “c”.

Pierwszym ćwiczeniem na zapoznanie się z tą gamą na poziomie początkującym, jest granie poszczególnych jej dźwięków na każdej ze strun osobno od progu “zerowego”, a więc dźwięku e, b, g, d, lub a do progu dwunastego, a więc znowu do tego samego dźwięku, czyli do oktawy. Grając gamę C - dur na strunie E, będziemy mieli więc dźwięki po kolei e f g a b c d e - pamiętając, że pomiędzy e-f oraz h-c mamy pół tonu/jeden próg/jeden klawisz na klawiaturze, ponieważ między tymi dźwiękami nie ma czarnego klawisza, są obok siebie dwa białe, a u nas - dwa dźwięki obok siebie, bez odległości dodatkowego jednego progu pomiędzy nimi (czarny klawisz na pianie).

Dopiero po zapoznaniu się z takim ćwiczeniem polecałbym przejść do grania gamy w danej “pozycji” na gitarze grając ją przez wszystkie struny w górę czyli od najgrubszej struny do najcieńszej oraz w dół czyli od najcieńszej do najgrubszej, zachowując kolejność dźwięków gamy i dodatkowo - najlepiej - zachowując zasadę, że na każdej strunie gram tylko trzy dźwięki, a następnie idę do kolejnej struny i szukam kolejnego dźwięku z gamy jak najbliższą drogą.

Metoda taka zakłada, że nie będziemy korzystali ze schematów i gotowych rysunków - a co za tym idzie - szybko się zrozumiemy zasady rządzące powyższą gamą, co na pewno przełoży się na naszą muzyczną świadomość. Aby ją rozwijać, polecam unikać gotowych schematów i wszystko starać się układać samemu w oparciu o stosowną wiedzę teoretyczną. Dzięki temu będziemy mieli cały czas wyzwania nie tylko manualne, ale przede wszystkim umysłowe, a to o wiele ważniejsze niż samo bezmyślne przebieranie palcami na gryfie.

Lekcje gry na gitarze Wrocław - Nauka gry na gitarze elektrycznej i akustycznej we Wrocławiu - Lekcje grupowe w formie zespołów gitarowych