BUDOWA AKORDÓW
Akord – jest to współbrzmienie (występowanie jednocześnie) co najmniej trzech różnych dźwięków, np.
- a-mol = a – c – e
- d-mol = d – f – a
- e-mol = e – g – h
- C-dur = c – e – g
- G-dur = g – h – d
- F-dur = f – a – c itd...
Akordy wyżej wymienione – chociaż gramy równocześnie sześć lub pięć strun (w akordach d-mol oraz D-dur nie gramy struny szóstej, czyli dźwięku „e”, którego w tych TRÓJDŹWIĘKACH w ogóle nie ma) – posiadają tylko trzy dźwięki, a na gitarze gramy po prostu niektóre dźwięki kilkakrotnie.
Na diagramie przedstawiającym poszczególne dźwięki na gryfie gitary często nie ma dźwięku „h”. Wszędzie tam, gdzie powinien być dźwięk „h”, napisane jest „B”. Wynika to stąd, że gryf ten przedstawia dźwięki w systemie amerykańskim. W Stanach Zjednoczonych na dźwięk „h” mówi się „B”.
Dlaczego? Jest to bardzo logiczne. Wynika to stąd, że nazwy dźwięków wzięły się od nazw liter w alfabecie:
a – b – c – d – e – f – g – a itd... ---> system amerykański
a – h – c – d – e – f – g – a itd... ---> system europejski
Różnica w metodzie zapisu często powoduje nieścisłości pomiędzy grającymi muzykami.
Powiedzieliśmy powyżej, że akord to co najmniej trzy różne od siebie dźwięki, a jaka jest zasada doboru tych dźwięków?
1) a-mol = a – c – e a-h-c-d-e-f-g-a
2) d-mol = d – f – a d-e-f-g-a-h-c-d
3) e-mol = e – g – h e-f-g-a-h-c-d-e
4) C-dur = c – e – g c-d-e-f-g-a-h-c
5) G-dur = g – h – d g-a-h-c-d-e-f-g
6) F-dur = f – a – c f-g-a-h-c-d-e-f
Jak widzicie, żeby zbudować akord, bierzemy zawsze pierwszy dźwięk danej gamy (pryma akordu – mówi nam, czy będzie to akord a, e, d, F, C, G itd.), trzeci dźwięk (tercja akordu – mówi nam o tym, czy akord będzie molowy czy durowy) oraz piąty dźwięk (kwinta akordu – dopełnia brzmienie akordu).
ZADANIA
Korzystając z powyższych informacji, samodzielnie zbuduj akordy:
a-mol, e-mol, d-mol, C-dur, G-dur, F-dur, jednak zbuduj takie układy, których nie znasz, wysil się i poszukaj nowych rozwiązań, działaj oryginalnie, stwórz swoje własne pomysły na dany akord.
Posts
- Różnorodność gatunkowa – klucz do artystycznego rozwoju
- Czego uczymy się poprzez muzykę?
- Legendy gitary fusion i jazz rocka
- Nirvana – historia zespołu
- Pat Metheny: odkrywanie brzmień, ewolucja gitary i światowe inspiracje
- Kluczowi Gitarzyści Jazzowi
- Gitara klasyczna – historia i najważniejsi twórcy
- Eksploracja brzmienia – co nam dają efekty gitarowe?
- Gitara w kulturach świata
- Improwizacja na gitarze – jak ją rozwijać?