Kolejność efektów w pedalboardzie

Posted on
lekcje gitary wroclaw

Podstawowa kolejność efektów w pedalboardzie

Budowa pedalboardu to przygoda bez końca. Rynek sprzętu muzycznego oferuje nam niezliczoną ilość procesorów i stompboxów. W jakiej kolejności ułożyć efekty, żeby brzmieć naprawdę wyjątkowo?

Najlepszym sposobem na dobre i niepowtarzalne brzmienie jest oczywiście permanentne eksperymentowanie. Gitarzyści szukają swojego własnego charakterystycznego soundu, który sprawia, że od razu są rozpoznawalni. Podobnie jednak jak w doborze dźwięków do solówki najpierw warto zapoznać się ze skalami, budową akordu czy interwałami, tutaj również dobrze jest poznać podstawowy układ łańcucha efektów, aby każda wniesiona do niego przez nas innowacja była świadoma i przemyślana.

Podstawowym ułożeniem kostek jest umieszczenie na samym początku tunera. Dzięki temu sygnał, który do niego będzie docierał nie będzie niczym zniekształcony i będziemy mogli dokładnie nastroić gitarę, ale bywają też takie opinie, że lepiej tuner umieścić na końcu, aby do efektów takich jak kompresor czy kaczka nie docierał sygnał zniekształcony przez tuner. Zaraz potem należy umieścić efekty typu Wah Wah, Envelope Filter, Auto Wah itd. Działanie tego typu kostek jest najbardziej uzależnione od sygnału wejściowego, więc tutaj również bardzo ważne jest, aby sygnał ten nie był niczym zakłócony. Kolejnym elementem łańcucha jest Compressor, a dopiero po nim Overdrive czy Distortion. Przestery dodają do naszego brzmienia harmonicznych, dobrze aby były przed wszelkiego typu efektami modulacyjnymi. Wszystkie efekty typu Chorus, Phaser, Flanger itp. umieszczamy za przesterami, najlepiej będą z nimi w ten sposób współpracować. Na samym końcu wpinamy Reverb i Delay, jeśli nie są one osobno podłączone do pętli wzmacniacza. Można przed Reverbem i Delayem umieścić jeszcze Pedal Volume, dzięki czemu jego gwałtowne wyciszenie sprawi, że sygnał będzie zanikał jeszcze przez chwilę, w zależności od ustawienia Delaya.

Podstawowy schemat ułożenia efektów w pedalboardzie wygląda zatem następująco:

Tuner -> Wah Wah/Auto Wah/Envelope Filter -> Compressor -> Overdirve/Distortion -> Chorus/Phaser/Flanger/Tremolo -> Pedal Volume -> Reverb/Delay

Poszukiwanie własnego brzmienia jest niezmiernie inspirującą przygodą. Niejeden zespół muzyczny swoje kompozycje opiera nie tyle na skomplikowanych melodiach, ile na oryginalnej barwie instrumentów, przez co szybko staje się dobrze rozpoznawalny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *