Strojenie gitary – jak szybko nastroić gitarę?

Posted on
gitara Wrocław

Strojenie gitary

Nastroić gitarę możemy w bardzo różny sposób, czasami wystarczy do tego absolutny słuch i trochę wiedzy z zakresu interwałów, jakie muszą zostać zachowane pomiędzy poszczególnymi strunami instrumentu.

Jako że słuch absolutny to trochą taki “dar boży” - chociaż wiele osób uważa, że wszystkiego można się też nauczyć, a jeśli nie wszystkiego, to na pewno bardzo dużo 🙂 - posłużymy się innym niż własne ucho punktem odniesienia, np. innym instrumentem, który na pewno jest dobrze nastrojony, o ile mamy taki w pobliżu, lub po prostu tunerem, który stworzony został do strojenia m.in. gitary i jaki dostępny jest w odmętach internetów czy to w formie online, czy też w formie darmowej aplikacji na telefon.

Reasumując - aby nastroić gitarę tunerem gitarowym (“stroikiem”) - należy posiadać tuner gitarowy 🙂 - a następnie tak naciągnąć lub poluzować każdą z poszczególnych strun, aby po kolei, licząc od najcieńszej do najgrubszej, dawały nam następujące dźwięki:

E1 - struna najcieńsza powinna mieć wysokość dźwięku “e”

B2 - struna druga, jaką należy dostroić do dźwięku “b” (w Polsce często “h”)

G3 - dźwięk “g”

D4 - dźwięk “d”

A5 - dźwięk “a”

E6 - struna najgrubsza musi być nastrojona dwie oktawy niżej, niż dźwięk “e”, jaki znajduje się na strunie pierwszej - najcieńszej

Kolejność dźwięków w muzyce jest zawsze taka sama i pokrywa się z literami alfabetu:

a, b, c, d, e, f, g, a, b, c, d...

To samo licząc od “c” do “c” da nam c, d, e, f, g, a, b, c - czyli gamę C-dur (do re mi fa sol la si do)

Dobrze wiedzieć, że pomiędzy poszczególnymi strunami mamy interwały kwarty czystej (pięć półtonów, czyli klawiszy na pianinie, progów na gitarze, etc.) z wyjątkiem struny G3 i B2, gdzie pomiędzy tymi dźwiękami mamy odległość tercji wielkiej (cztery półtony). Stąd strunę tę można stroić również na czwartym progu porównując jej wysokość do struny drugiej pustej o dźwięku “b” (ponieważ na strunie G3 kładziemy dźwięki cztery “klawisze” dalej na czwartym progu).

To tak trochę metodą “najprościej do celu”. Dla nieco bardziej “ambitnych” i chcących wiedzieć nieco więcej o tym, jak leżą dźwięki na gryfie gitary oraz jaka jest budowa akordów na gitarze odsyłam do poprzednich lekcji.

strojenie gitary
strojenie gitary
nauka gry na gitarze
nauka gry na gitarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *