Strojenie gitary
Nastroić gitarę możemy w bardzo różny sposób, czasami wystarczy do tego absolutny słuch i trochę wiedzy z zakresu interwałów, jakie muszą zostać zachowane pomiędzy poszczególnymi strunami instrumentu.
Jako że słuch absolutny to trochą taki “dar boży” - chociaż wiele osób uważa, że wszystkiego można się też nauczyć, a jeśli nie wszystkiego, to na pewno bardzo dużo 🙂 - posłużymy się innym niż własne ucho punktem odniesienia, np. innym instrumentem, który na pewno jest dobrze nastrojony, o ile mamy taki w pobliżu, lub po prostu tunerem, który stworzony został do strojenia m.in. gitary i jaki dostępny jest w odmętach internetów czy to w formie online, czy też w formie darmowej aplikacji na telefon.
Reasumując - aby nastroić gitarę tunerem gitarowym (“stroikiem”) - należy posiadać tuner gitarowy 🙂 - a następnie tak naciągnąć lub poluzować każdą z poszczególnych strun, aby po kolei, licząc od najcieńszej do najgrubszej, dawały nam następujące dźwięki:
E1 - struna najcieńsza powinna mieć wysokość dźwięku “e”
B2 - struna druga, jaką należy dostroić do dźwięku “b” (w Polsce często “h”)
G3 - dźwięk “g”
D4 - dźwięk “d”
A5 - dźwięk “a”
E6 - struna najgrubsza musi być nastrojona dwie oktawy niżej, niż dźwięk “e”, jaki znajduje się na strunie pierwszej - najcieńszej
Kolejność dźwięków w muzyce jest zawsze taka sama i pokrywa się z literami alfabetu:
a, b, c, d, e, f, g, a, b, c, d...
To samo licząc od “c” do “c” da nam c, d, e, f, g, a, b, c - czyli gamę C-dur (do re mi fa sol la si do)
Dobrze wiedzieć, że pomiędzy poszczególnymi strunami mamy interwały kwarty czystej (pięć półtonów, czyli klawiszy na pianinie, progów na gitarze, etc.) z wyjątkiem struny G3 i B2, gdzie pomiędzy tymi dźwiękami mamy odległość tercji wielkiej (cztery półtony). Stąd strunę tę można stroić również na czwartym progu porównując jej wysokość do struny drugiej pustej o dźwięku “b” (ponieważ na strunie G3 kładziemy dźwięki cztery “klawisze” dalej na czwartym progu).
To tak trochę metodą “najprościej do celu”. Dla nieco bardziej “ambitnych” i chcących wiedzieć nieco więcej o tym, jak leżą dźwięki na gryfie gitary oraz jaka jest budowa akordów na gitarze odsyłam do poprzednich lekcji.
Posts
- Różnorodność gatunkowa – klucz do artystycznego rozwoju
- Czego uczymy się poprzez muzykę?
- Legendy gitary fusion i jazz rocka
- Nirvana – historia zespołu
- Pat Metheny: odkrywanie brzmień, ewolucja gitary i światowe inspiracje
- Kluczowi Gitarzyści Jazzowi
- Gitara klasyczna – historia i najważniejsi twórcy
- Eksploracja brzmienia – co nam dają efekty gitarowe?
- Gitara w kulturach świata
- Improwizacja na gitarze – jak ją rozwijać?